آفت کش DDT با خطر بیشتر ابتلا به دیابت در بین مهاجران هندی آسیایی به ایالات متحده ارتباط دارد

20 نوامبر 2019 - محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که مواجهه ی قبلی با آلاینده ی DDT ممکن است خطر ابتلا به دیابت در میان مهاجران هندی آسیایی به ایالات متحده را توضیح دهد.

این مطالعه که در مجله ی انجمن شیمی آمریکا "Environmental Science & Technology" منتشر شد، وجود مقادیر زیاد DDT یا "دی کلرو دی فنیل تری کلرو اتان" در مهاجران هندی را با فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری متابولیک مرتبط می کند.

دکتر Michele La Merrill، استادیار این دانشکده از گروه سم شناسی محیط زیست، گفت:DDT  هنوز در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و مهاجرت، این مواجهه ها را جهانی می کند، اما مردم آمریكا تقریباً از 50 سال پیش به دلیل ممنوعیت استفاده از این آفت کش، دیگر در معرض آن قرار نگرفته اند.

وی افزود: مواجهه ی زیاد این مهاجران با DDT ممکن است سبب افزایش خطر چاقی و سایر بیماریهای متابولیک را در این گروه شود، اما پزشکان غالباً از این ارتباط احتمالی آگاه نیستند.

دیابت وDDT

هندی ها بیشتر از سایر جمعیتها در معرض خطر دیابت قرار دارند و این خطر بالاتر در میان مهاجران هندی به ایالات متحده، اروپا و جاهای دیگر نیز مشاهده می شود.

در سال 2004 ، کنوانسیون استکهلم سازمان ملل متحد، تولید و استفاده از بسیاری از آلاینده های ارگانیک ماندگار یاPOP ها ، مانند DDT و polychlorinated biphenyls و یا PCB را ممنوع اعلام کرد. با این حال، تولید و استفاده از POP در برخی از کشورهایی که این پیمان را تصویب نکرده اند، از جمله هند و سایر کشورهای آسیای جنوبی ادامه دارد. مطالعات قبلی وجود DDT را در نمونه های گرفته شده از محیط، غذا و مردم شبه قاره هند نشان داده اند.

دکتر La Merrill و همكارانش این سوال را مطرح كردند كه آیا مواجهه قبلی با DDT و سایرPOP ها می تواند بر خطر ابتلای هندی های آسیایی به دیابت حتی پس از مهاجرت به ایالات متحده تأثیر بگذارد؟ براساس نتایج حاصل از مطالعات حیوانی، این محققان فرض كردند كهPOP ها می توانند با ایجاد چربی بیش از حد در کبد -که به نوبه خود می تواند به مقاومت به انسولین منجر شود-، در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند.

آزمایش POP

محققان برای آزمایش فرضیه خود، میزان 30 آلاینده ی محیطی را در نمونه های پلاسمای خون 147 شرکت کننده ی هندی آسیایی، 45 تا 84 ساله ی ساک منطقه خلیج سان فرانسیسکو بررسی کردند. محققان دریافتند که غلظت تعداد زیادی ازPOP ها در این افراد بسیار بالاتر از غلظتی است که در سایر جمعیت های ایالات متحده قبلا اندازه گیری شده است.

آنها دریافتند افرادی که DDT بیشتری در خونشان وجود دارد، چاق تر هستند، چربی بیشتری را در کبد خود ذخیره کرده و مقاومت به انسولین در آنها در مقایسه با افرادی با سطح پایین تر DDT، بیشتر است.

محققان گفتند: اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات یک رابطه علیتی لازم است، اما این یافته ها می تواند افزایش خطر ابتلا به دیابت را برای مهاجران هندی توضیح دهد و پیامدهای بهداشتی آن را برای تقریباً 1.8 میلیارد نفر با نژاد آسیایی جنوبی در سراسر جهان نشان دهد.

منبع:

Environmental Science & Technology, 2019; DOI: 10.1021/acs.est.9b03373

www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191120131352.htm